Investera i Sportbilar
I Veckans Affärer har det skrivits om oss med rubriker som, ”Här är placeringen som kör om börsen”. Även i Aktiespararna skrivs det om oss med följande text, ”Veteranbilar är en bättre och roligare investering än aktier på börsen” Klassiska sportbilar tilltalar inte bara den som vill se sitt kapital växa, utan också den som uppskattar dessa bilars vackra former, teknik och dess historia. Det har tidigare i regel varit en möjlighet enbart förbehållet de som har kapital, intresse, tid och kunskap att själva förvalta en samling klassiska fordon.
Sportbilsfonden erbjuder ett helhetskoncept där du tar del av en mycket intressant investering genom att du blir delägare i vår bilsamling som består av sportbilar från främst Ferrari men också från tillverkare som Maserati, Porsche, Lotus, De Tomaso, Jaguar mfl. I vårt garage får våra delägare en unik möjlighet att njuta av roligt sällskap i en intressant miljö med bilarna i fokus. Som delägare i Sportbilsfonden arrangerar vi också unika event enbart för våra delägare, vissa är kostnadsfria och andra starkt rabatterade.
Tillgångsslaget klassiska sportbilar har de senaste 10 åren ökat i värde med närmare 400%.
Den svenska marknaden
Internationellt ser vi en tydlig trend med ökad efterfrågan, i exempelvis BRIC-länderna är intresset för klassiska bilar på stark tillväxt. Dessa länder har inte samma traditioner av bilindustri, eller något eget större bestånd av klassiska bilar vilket gör att efterfrågan av klassiker bedöms bli betydande vilket i sin tur påverkar den globala klassikermarknaden. Sverige släpar generellt sett efter något i prisutvecklingen i en internationell jämförelse, vilket gör den svenska marknaden intressant för den som vill bygga upp en samling bilar.
Som samlarobjekt påverkas klassiska bilar i stort sett inte av de globala konjunkturcyklerna vilket gör en investering i klassiska sportbilar till ett perfekt komplement i varje investerares portfölj.
Vad påverkar värdet?
Skicket på en bil har stor inverkan på priset. En del klassiska bilar kan vara lönsamma att restaurera för att öka värdet på bilen och orörda originalbilar tenderar oftast att vara ännu mer eftertraktade och därmed värdefullare.
Något annat som har stor inverkan på en bils värde är dess proveniens och vilka ägare som bilen haft. Kungligheter, kända skådespelare eller tävlingsförare är några faktorer som i mycket stor grad påverkar en bils värde.
Ytterligare en värdepåverkande faktor är om samlarbilen är en klassisk tävlingsbil med dokumenterad racinghistorik där det kan bevisas att den tävlat på någon av de klassiska banorna. Har bilen dessutom haft någon av de mer kända förarna bakom ratten och kanske till och med en seger i något historiskt lopp kan värdet skjuta i höjden enormt.
Ferrari Testarossa
Ikoniska bilar som fanns på pojkrumsväggar runtom i världen tenderar också att vara en bra investering. Ett exempel är superbilen Ferrari Testarossa. Testarossan designades av det berömda designhuset Pininfarina och när den lanserades 1984 ersatte den föregångaren Ferrari 512 BBi ”Boxer” som var den tidens toppmodell.
Namnet Testarossa, som för övrigt betyder ’rödhårig/redhead’, hämtades från den berömda racersportvagnen 250 Testa Rossa från 50-talet, som med sina karaktäristiskt röda ventilkåpor är ursprunget till namnet. En orenoverad 250 Testa Rossa såldes en tid sedan i England för ofattbara 350 000 000 kr.
Motorn i den senare Testarossan är en 5-liters 180 graders V12-motor med fyra ventiler per cylinder och den har en effekt på strax under 400 hk. Prestandan var för den tiden mycket imponerande med en toppfart på nästan 300 km/h och en acceleration från 0-100 km/h på dryga 5 sekunder.
För bara några år sedan var en fin Ferrari Testarossa nere i 300 000-400 000 kr. Idag ska man vara mycket nöjd om man hittar en fin bil för under 1 200 000 kr. Det är inte ovanligt att fina exemplar bjuds ut för 2 000 000 kr eller mer.